Monkey platter

Monkey platter (voor als tussendoortje voor de kids)

Uit onderzoek blijkt dat slechts 42% van de kinderen van 4-9 jaar de aanbevolen hoeveelheid fruit eet, slechts 41% van de kinderen eet voldoende groenten en 52% haalt de aanbevolen hoeveelheid visconsumptie. Maar in de leeftijdsgroep 9-12 jarigen haalt nog maar 20% voldoende fruit, 25% voldoende groenten en 49% voldoende vis. En van de jongere van 14-18 jaar haalt nog maar 1-2 % de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten per dag! En ook niet onbelangrijk, uit een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat 5-6 jarigen gemiddeld 2,6 glazen suikerhoudende dranken per dag drinken. En op 11-12 jarige leeftijd zijn dit al 4,4 glazen suikerhoudende dranken per dag.

En hierover gaat mijn blog! We weten allemaal dat kinderen van gezond eten en drinken groeien, zij zich fijner voelen, beter kunnen bewegen, beter kunnen concentreren, slapen etc.. Maar helaas ontbreekt het vaak aan de juiste informatie. Dit wordt steeds meer, maar ik help hier nog graag een handje aan mee met wat ideeën.

De monkey platter is ideaal om ’s middags na school neer te zetten. Als je op google kijkt, zie je dat dit vaak speciale borden zijn, maar een gewoon bord werkt net zo goed! Het idee is dat je verschillende, gezonde dingen aanbiedt. That’s it!

Omdat het aantrekkelijker wordt aangeboden en er verschillende keuzes zijn, vinden kinderen dit leuker en eten ze beter. Ideeën voor op je bordje.

monkey platter
  • Rijstwafel met avocado en makreel/ zalm/tonijn
  • Makreel, tonijn, haring of stukjes zalm los (a la sashimi)
  • Haring/zalm/tonijn op een toastje
  • Komkommer in plakjes
  • Cherrytomaatjes of gewone tomaat in stukjes gesneden met evt. wat kruiden erover
  • Paprika reepjes, in verschillende kleuren
  • Noten; ongezouten en verschillende soorten
  • Rozijntjes
  • Stukjes appel met kaneel
  • Groenten (rauw of gestoomd), zoals broccoli, bloemkool, peultjes, worteltjes…

Eigenlijk zie je 4 groepen die je erop kunt leggen en waarmee je kunt variëren: groenten, fruit, vis en noten. En dat zijn nu net de groepen waar heel veel kinderen te weinig van binnen krijgen en wel belangrijk zijn voor je kind. Door dit op deze manier aan te bieden, krijgen ze meer binnen. Je bent niet meer zo aan het hameren op die groenten die op moeten bij het avondeten, want ze krijgen de hele dag al gezond eten. Stuk relaxter toch?

En naast dat je dit gezellige bordje neerzet op tafel hoort een gezellig, gezond glaasje drinken. Ook met het saaie water kun je eindeloos gezellig variëren. Water met een leuk rietje, water met een schijfje komkommer, cherrytomaatje of mandarijn op de rand (gleufje erin snijden en over de rand schuiven), partje citroen of limoen in het water, blaadje munt erin etc.

Op deze manier krijgt je kind extra gezonde dingen binnen op een gezellige, aantrekkelijke manier. Uiteraard is het helemaal af als jij als ouder er gezellig bij gaat zitten en het goede voorbeeld geeft en mee doet!

Na deze gezonde monkey platter, lekker naar buiten bewegen voor de monkeys ;-)!

Als je nog graag persoonlijk advies wil voor gezond en gezellig eten met je kind, help ik je graag als kindervoedingsadviseur verder!