Stap 7 Plan ook quality time!

Quality time betekent kwaliteitstijd. In dit geval met én voor je kinderen. Hierbij heb je dus even geen telefoon, geen werk en geen andere afleiding. Je bent er helemaal voor je kinderen en doet iets samen met hen. Hopelijk lukt het je ook om je gedachten redelijk uit te schakelen, zodat je er ook met je gedachten helemaal bij kunt zijn. Dit voelen kinderen en hiermee wordt hun emotionele tank gevuld.

Emotionele tank

Je kunt dit vergelijken met een auto. Als bij je auto de tank leeg is, gaat hij sputteren en daarna staat hij stil; hij doet niet meer wat jij wilt! Dit gaat ook zo met je kind; die heeft een emotionele tank. Wanneer die tank leeg begint te raken, begint je kind al wat te sputteren en doet niet meer helemaal wat jij wilt. En als je er lang genoeg geen aandacht aan geeft, dan raakt de tank leeg…Dan doet je kind dus niets meer voor je. Bij deze tank kun je dus beter niet wachten tot het rode lampje gaat branden 😉 Zorg dat je regelmatig tijd hiervoor plant op je planbord.

In alle haast vergeten we namelijk vaak dat onze kinderen ook graag even iets samen met ons doen. Quality time is echt één op één even minimaal 15 minuten helemaal samen. Je doet dan ook iets wat je kind kiest of leuk vindt. Je bent er helemaal voor je kind. Wat ik al zei, je telefoon is dus ook uit. Ook als iemand belt, neem je even niet op en bel je later terug. Het helpt om je geluid uit te zetten, dan wordt je ook niet gestoord. Bij quality time hoef je niet altijd moeilijk te denken. Een kwartiertje stoeien en knuffelen vinden ze al geweldig! Hun emotionele tank moet weer even gevuld worden met pure aandacht van jou! En hoe meer hun tank gevuld is, hoe beter je kind meewerkt als je iets wilt; hoe eerder hij/zij iets doet als je iets vraagt en hoe fijner je kind zich ook voelt! En jij ook 🙂

Zorg dat je regelmatig, liefst iedere dag, even quality time plant. Zo kun je bijvoorbeeld sowieso al bij het naar bed gaan quality time plannen. Als je kind in bad gaat, ga je er lekker bij (of ook erin) zitten en klets je gezellig samen na over de dag. Of als ze hiervoor al te oud zijn, na het bad in bed of op de bank. Wat vonden ze fijn vandaag, was er ook iets wat ze minder fijn vonden? Als je na school vraagt hoe was het, krijg je vaak geen antwoord. Dan willen ze namelijk spelen! Als je nu rustig in bad vraagt hoe het was en soms wat gedetailleerder, zoals met wie heb je buiten gespeeld, wat heb je gespeeld buiten, vond je vandaag iets moeilijk in de les, heb je iets nieuws gedaan vandaag etc. Dan willen kinderen vaak wel praten, soms zelfs dat jij daarna ze moet stoppen omdat het anders te laat wordt 😉

En dit kan al je quality time  van de dag zijn; zo simpel kan het zijn! Maar o zo waardevol voor je kind!! En je kunt daarna of als het niet gelukt is met bad, ook een boekje voorlezen of voor laten lezen in bed. Kinderen vinden het heerlijk als je er lekker even bij komt liggen. Bij knuffelen komt ook het hormoon oxytocine vrij, het gelukshormoon. En neem je tijd voor het boekje. Als je in een sneltrein het boekje leest is dit natuurlijk minder leuk en ook nog eens minder leerzaam…Want voorlezen is goed voor de taalontwikkeling, het zelf lezen stimuleren, spelling herkenning, woordenschat, maar ook zit er in ieder verhaal wel een boodschap. Hier kun je het ook over hebben daarna of nog even napraten over de dag in bed kan ook.

Hoe dan ook, zo simpel is je 15 minuutjes één op één quality time voor een dag. En als je dan naast deze momenten probeert iedere week nog minimaal 1 moment te plannen, waarop je samen speelt, stoeit, spelletje doet, samen wandelt in de bossen, speurtocht, verstoppertje of tikkertje spelen etc. dan zal je kind je erg dankbaar zijn. En hierdoor is je kind relaxed en jij dus ook 🙂

Contact

Mocht je nog meer tips willen of een vrijblijvend gesprek? Neem hier contact met me op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *