Stap 3 Zorg dat je kind(eren) voldoende bewegen!

Als kinderen weinig bewegen, worden ze nu eenmaal onrustig. Zij moeten hun energie kwijt kunnen. En dat is ook goed en gezond! Zorg dat ze bijvoorbeeld met de fiets of lopend naar school toe gaan; hierdoor hebben ze ‘s ochtends al bewogen en kunnen ze in de klas ook beter stil zitten. Ook nu in lockdown kun je dit prima doen voordat ze aan het thuisonderwijs beginnen. Even een rondje wandelen, fietsen, steppen, rennen of wat dan ook. En ook ’s middags na een hele dag redelijk stil zitten op school (of nu thuis), is het lekker om meteen even te kunnen bewegen. En na die lekkere monkey platter (zie hier mijn blog wat dit precies inhoudt) willen ze lekker buiten spelen! Ook al regent het, ook al is het koud; lekker even met vriendjes buiten spelen is goed voor hen en even opruimtijd voor jou 🙂 Als je geen mogelijkheden hebt om ze zelf buiten te laten spelen, zul je even mee moeten en heb je meteen quality time te pakken. En als je ze goed aankleedt, hebben zij echt geen last van kou en regen en vinden zij het heerlijk!

Bedenk ook dat na het eten van suikers en ook snelle koolhydraten, de bloedsuikerspiegel stijgt en je kind dus extra energie heeft. Als je dus veel suikers geeft, heeft je kind ook extra behoefte aan beweging. Zorg dus dat je suikers en snelle koolhydraten minimaal geeft (klik hier voor mijn tips in mijn blog over gezonde voeding) en zorg dat je na het geven van suikers, je ze ook de ruimte geeft om te bewegen.

Sporten

Naast het dagelijks bewegen is het voor een kind ook goed om te sporten. Hierdoor leert hij/zij doorzetten, uithoudingsvermogen, de spieren worden getraind, hun  zelfvertrouwen groeit (mits je een sport pakt die je kind leuk vindt en niet jijzelf) en ze maken er ook nog eens vriendjes/ vriendinnetjes. En dan vergeet ik vast nog meer voordelen van het sporten. Ik hoor vaak om me heen dat kinderen “verplicht” een teamsport moeten kiezen. Ik vind dat jammer, omdat je iedere sport met andere kinderen doet en het heel belangrijk is dat je kind zélf iets mag kiezen, waar hij/zij heel veel plezier in heeft! Natuurlijk heeft teamsport ook veel voordelen, maar zo heeft iedere sport dat. Doe eerst wat proeflesjes en kijk hoe je kind hierop reageert. Kijk ook naar wat het kind leuk vindt om te doen.

Zo vindt mijn zoon het heerlijk om echt overal op te klimmen (serieus de trap wordt door hem niet gebruikt; dat is saai…) en zo ben ik gaan nadenken welke sport hierbij hoort en kwam ik op boulderen. Deze sport zou hij zelf nooit hebben bedacht. Maar door samen te kijken wat je kind het liefste doet, waar hij/zij dus ook goed in is en nog beter in wil worden, kom je tot een sport die echt bij je kind past. En waar hij/zij veel plezier in gaat krijgen! En dus ook iedere week graag heen wil.

Sporten mag voor kinderen nog 2 tot max 3 keer per week. Zij spelen namelijk ook nog graag buiten en ook dat is bewegen voor ze. En aan deze “vrije” beweging moeten ze ook toekomen. Hierbij hebben ze tijd voor vrij spel en hun creativiteit kan hierbij ontwikkelen, wat ook goed is voor hun ontwikkeling. En ook het sociaal-emotionele aspect trainen ze hier met hun vriendjes uit de buurt.

Tot slot

Zorg dus voor dagelijkse beweging (ook nu tijdens de lockdown is dit van belang!) En zorg voor een sport die je kind 2 tot maximaal 3 keer per week wil beoefenen. En als laatste vinden veel kinderen het fijn om vlak voor het bedtijd is nog even alle laatste energie en spanningen eruit te gooien. Dit kan heel goed door voor het bedtijdritueel nog even een potje te stoeien. Stoeien is niet alleen beweging, maar hier zit heel veel meer in! Spanningen en angsten eruit gooien, lichamelijk contact, positieve aandacht, jezelf sterk voelen, grenzen leren ontdekken, verschil tussen goed en fout leren, groeien van zelfvertrouwen en ga zo maar door. Dus begin de dag met wat beweging en sluit ermee af!

Mocht je nog meer tips willen, klik dan hier voor contact met “van kind tot kern”.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *